Sinds de lancering van begin 2021 hebben bijna 200 trainers de TrainersMagazine schotklok geprobeerd en velen van ons hebben ons van feedback voorzien. We delen graag de tips & ervaringen met jullie.
Tip 1: Test het thuis
Voordat je er mee aan de slag gaat, raden we dan ook even thuis te testen of jouw telefoon wel goed werkt. Als het bij iedereen een aantal weken stabiel is, dan zetten we de versie voor alle leden open.
Tip 2: Schenk aandacht aan het geluid
We merken dat in sommige omstandigheden het lastig is om het zo af te stemmen dat alle spelers het horen, zeker als er wind staat. Daarom is het belangrijk om van te voren even goed uit te testen of het overal hoorbaar is en echt voor een goede speaker te zorgen. Marco van Lochem (Hoofd Opleiding Excelsior) heeft onder andere voor de schotklok een goede speaker gekocht (zie onder), die duidelijk hoorbaar was over het hele veld. Kleine bluetooth speakers werken ook vaak prima, maar dan ben je afhankelijker van de (weers)omstandigheden.
Tip 3: Geef de telefoon aan een assistent-trainer (of speler)
Bijna alle trainers hebben bij de eerste sessies zelf de telefoon in handen gehad. Het bijhouden van de wisselingen van balbezit van de ene partij naar de andere partij is een aardige klus en de meeste trainers merken dat je dan als trainer niet veel meer anders doet als trainer dan op de knoppen drukken. Er wordt dan ook aangeraden om de schotklok door een speler of assistent-trainer te laten bedienen.
Tip 4: Kies de juiste oefenvorm & tijd
Niet iedere oefenvorm bleek geschikt voor de schotklok. Ook hadden sommige trainers wat moeite met de juiste tijd te kiezen. Je wilt het namelijk niet te makkelijk, maar zeker ook niet te moeilijk maken. Wat niet te moeilijk en niet te makkelijk is, is heel erg afhankelijk van de aantallen, de grootte van het veld en de kwaliteit van de spelersgroep die jij traint. Om hier goede keuzes in te maken, vraagt een stukje inzicht van jou als trainer. Als je twijfelt, kun je beter te veel tijd geven en als dit te makkelijk blijkt, dan kun je altijd nog minder tijd geven. Als je het meteen te moeilijk maakt, kunnen spelers afhaken.
Ervaringen
Ervaring 1: Spelers vinden het leuk!
Een ervaring die we vaak horen en misschien wel de belangrijkste reden is dat spelers het leuk vinden. Buiten het positieve leereffect van het gebruiken van de schotklok, ervaren bijna alle spelers de schotklok als leuk en zijn dan ook gemotiveerd om met de schotklok te gaan voetballen. Het helpt natuurlijk dat het iets nieuws is en spelers vinden het natuurlijk altijd interessant om met iets nieuws aan de slag te gaan. Het is niet voor niets jouw taak als trainer om spelers regelmatig uit te dagen en te prikkelen.
Eén speler maakte tegen de trainer een opmerking dat het gebruik van een schotklok bij hem voor stress zorgt, hou dat dus ook in de gaten!
Ervaring 2: Het zorgt voor impliciet leren!
Op ons platform kun je nu de cursus over
Impliciet Leren van Bas van Baar vinden. Bij het impliciet leren staat het creëren van trainingssituaties waarin spelers zelf leren, zodat je als coach niet meer hoeft te vertellen wat ze moeten doen, maar dat ze door de situatie zichzelf gaan verbeteren.
Trainers gaven aan dat zonder dat ze iets hoefden te zeggen, dat spelers zelf sneller gingen handelen (of omschakelen). De oefenvormen bij nagenoeg alle trainers intensiever en op een hoger tempo uitgevoerd.
Ervaring 3: Je ziet een verandering in gedrag van spelers
Nagenoeg alle trainers zagen dus een positieve verandering in het gedrag van spelers. Ze proberen echt binnen de tijd te scoren en het maakt de oefenvorm een stuk interessanter.
Daarnaast levert een schotklok ook geen discussie op over snel of langzaam tellen. Tijd is tijd.
Wel zagen sommige trainers dat spelers aan dezelfde kant bleven en de opening naar de andere kant vergaten om ze direct naar voren wilden. Als je dit herkent, dan is het misschien een goed idee om de klok ruimer op te stellen.
Veel gestelde vraag: gaan we ook een echte cijferklok ontwikkelen?
Nee, daar zijn geen plannen voor:
- Ten eerste omdat dit het een stuk duurder maakt
- Ten tweede omdat dit een marginaal verschil uitmaakt: wij denken niet dat spelers op een klok in cijfers anders reageren dan alleen op basis van geluidssignalen
- Ten derde omdat je je als trainer moet afvragen of je spelers een klok wilt laten lezen.
In het artikel met Karl Aksum over scannen dat pas verscheen op dit platform legt hij ook uit waarom het lezen van cijfers geen actie is die past bij een voetballer
Wij raden daarom aan dat je je geld als club/trainer in andere hulpmiddelen stopt dan een klok met een cijferdisplay.
Overige vragen
Heb jij nog vragen? Stuur dan een mail naar
schotklok@trainerssite.nl
Naar de schotklok
Klik hier om naar de schotklok te gaan