Inloggen
0
U bent niet ingelogd. Inloggen
Werken met de schotklok: De basis
Als je de schotklok opent, dan zie je onderstaand scherm als beginscherm:



Dit scherm bestaat uit drie delen:

1. De resterende tijd
In het zwarte vlak zie je een witte 12 staan. Dit is de resterende tijd totdat de zoemer gaat. Hier kun je niet op klikken.

2. Cijfers om de schotklok te starten
Daar onder staan 9 blauwe buttons om de schotklok te starten. Als je bijvoorbeeld op de 16 klikt, dan start de schotklok van 16 seconden direct. 

Je kunt op een nieuw cijfer klikken terwijl de schotklok nog loopt. Als bijvoorbeeld Team A de bal heeft en Team B verovert de bal, dan kun je direct op een nieuw cijfer klikken. Je hoeft hiervoor niet de klok niet eerst te stoppen.

3. De start-stop-knop
Met de groene start-knop beneden kun je ook de schotklok starten. Hij zal dan starten met het getal dat het laatst gebruikt is, deze zal donkerblauw gekleurd zijn. In de praktijk zal deze knop niet zoveel gebruikt worden.

Als de schotklok eenmaal loopt, dan verandert de start-knop in een stop-knop, die rood is van kleur. Daarmee kun je de schotklok stoppen, bijvoorbeeld als de bal uit is of een serie is afgelopen.  

Wat hoor je als de schotklok loopt?
Als de schotklok loopt, dan laat de schotklok tijdens iedere seconde een tik horen. De schotklok zal de laatste drie seconden gaan piepen om aan te geven dat de tijd er bijna op zit. Als de tijd verstreken is, dan klinkt er - net als bijvoorbeeld in het basketball - een zoemer. 

Geavanceerde instellingen
Via de optie 'Instellingen' kun je de schotklok aanpassen. Wat je hiermee kunt doen, lees je in dit deel van de handleiding.